阅读上一个主题 :: 阅读下一个主题 |
作者 |
留言 |
老黄 Site Admin

注册时间: 2005-07-29 帖子: 27541
来自: 太平 --〉关丹
|
发表于: 03-11-16 星期四 8:38 pm 发表主题: PRKA3012教学计划 |
|
|
PRKA3012 Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran
教学计划
(统一课程,中央编订)
Pada akhir kursus ini pelajar dapat:
1. Membincangkan komponen-komponen penting dalam rancangan pengajaran dan pembelajaran. (C2, A2,LO1)
2. Menghasilkan rancangan pengajaran harian berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum semasa dan membentang kepada kelas.(C3,A4,LO4, CS3)
3. Menganalisis simulasi pengajaran mikro dalam kumpulan (C4,A5,LO3, CTPS1)
4. Menilai pengajaran makro yang telah dilaksanakan melalui penilaian rakan sebaya.(C5,A3,LO3, CTPS2)
5. Mereka cipta aktiviti pengajaran harian menggunakan strategi Komuniti Pembelajaran Profesional (PLC) berbantukan pelbagai sumber dari internet(C6,LO6,LL1)
1. 讨论教学计划的主要内容。
2. 根据小学课程标准拟定教学计划并在班上呈报。
3. 分析组别的微格教学。
4. 通过伙伴互动交流进行宏观教学评鉴。
5. 通过各种资源,以教师专业学习共同体策略(PLC)设计每日教与学活动。 _________________ 个人履历:http://faqing.org/forum/viewtopic.php?t=2123
部落格:http://wongsienbiang.blogspot.com/ |
|
返回页首 |
|
 |
老黄 Site Admin

注册时间: 2005-07-29 帖子: 27541
来自: 太平 --〉关丹
|
|
返回页首 |
|
 |
老黄 Site Admin

注册时间: 2005-07-29 帖子: 27541
来自: 太平 --〉关丹
|
|
返回页首 |
|
 |
老黄 Site Admin

注册时间: 2005-07-29 帖子: 27541
来自: 太平 --〉关丹
|
|
返回页首 |
|
 |
老黄 Site Admin

注册时间: 2005-07-29 帖子: 27541
来自: 太平 --〉关丹
|
|
返回页首 |
|
 |
老黄 Site Admin

注册时间: 2005-07-29 帖子: 27541
来自: 太平 --〉关丹
|
|
返回页首 |
|
 |
老黄 Site Admin

注册时间: 2005-07-29 帖子: 27541
来自: 太平 --〉关丹
|
发表于: 08-11-17 星期三 4:13 pm 发表主题: |
|
|
5. Komuniti Pembelajaran Profesional / Profesional Learning Communities (PLC) 教师专业学习共同体 (6小时)
概念
原则
宗旨
目标
策略
-反思性对话(Dialog Reflektif )
-互动学习(De- Privatisation of Practise)
o 观摩学习
Jelajah Pembelajaran (Learning Walk)
o 同伴辅导
Bimbingan Rakan Sebaya
(Peer Coaching)
o 教师集体商讨并设计教案
Belajar menggunakan Rancangan Pengajaran Harian (Lesson Study)
o 教师交流环节
Sesi Perkongsian Guru (Teacher Sharing Sessions)
- 集体探讨学生学习
(Fokus Secara Kolektif Terhadap Pembelajaran Murid)
- 协作(Kolaborasi)
- 共同遵守的行为准则和道德价值
(Norma Dan Nilai dikongsi Bersama) _________________ 个人履历:http://faqing.org/forum/viewtopic.php?t=2123
部落格:http://wongsienbiang.blogspot.com/ |
|
返回页首 |
|
 |
老黄 Site Admin

注册时间: 2005-07-29 帖子: 27541
来自: 太平 --〉关丹
|
发表于: 08-11-17 星期三 4:17 pm 发表主题: |
|
|
主要参考书:
Cerbin,B.(2011) Lesson Study: Using Classroom Inquiry to improve Teaching and Learning in Higher Education. Virginia:Stylus Publishing.
Richards, J.C.& Farell,T.S.C. (2011). Practice Teaching: A Reflective Approach. USA: Cambridge University Press
Spencer, P.(2011). Surviving Your Teaching Practice. UK: Open University Press
附加参考书:
Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia (nd) Teacher’s Guidebook English Language
Bahagian Pendidikan Guru. Kementerian Pelajaran Malaysia. Garis Panduan Amalan Profesional. PISMP.
Bahagian Pendidikan Guru.Kementerian Pelajaran Malaysia Komuniti Pembelajaran Profesional (PLC). Strategi 2: Amalan Penswastaan.
Cetin Saban (2013). The effect of micro-teaching applications that are used in teaching practise course on classroom management self- efficacy convictions of students. International Journal of Academic Research. (Jul 2013), Vol. 5 Issue 4, p375-379. 5p. DOI:10.7813/2075-4124.2013/5-4/B.55
Cohen,L., Manion, L., &Morrison,K.(2010). A Guide to Teaching Practise.paperback 5th edition. London : Routledge
Fernandez, C. & Yoshida, M. (2004). Lesson Study: A Japanese Approach to improving Mathematics teaching and learning. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc. Publishers.
Lakshmi, M.J. & Digumarti Bhaskara Rao. (2009). Microteaching and Prospective Teachers. New Delhi:Sachin Printers.
Mohd Fadzil Mohd Salleh (2013). Modul Amalan Profesional. Kangar: IPG Kampus Perlis.
Mohd Fu'ad Sam, Naemas Taib & Mohd Hilmi Razak (2014). Praktikum di Sekolah: Realiti Menuju Profesionalisme. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.
Parkay, F.W. & Stanford B. H.(2004). Becoming a teacher (6th Ed.). Boston: Allyn and Bacon _________________ 个人履历:http://faqing.org/forum/viewtopic.php?t=2123
部落格:http://wongsienbiang.blogspot.com/ |
|
返回页首 |
|
 |
|